W „UliLand” podczas zajęć dydaktycznych dzieci podzielone są na dwie grupy wiekowe - dzieci młodsze i starsze. Zaś podczas zabawy indywidualnej w jednej grupie są dzieci w różnym wieku - od 2,5 do 6 lat. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dające dzieciom wiele korzyści - i tym młodszym i wbrew pozorom również tym starszym. W podobny sposób dzieci funkcjonują przecież w rodzinie, gdzie rodzeństwo w różnym wieku wychowuje się razem. W naszyej Akademii taka konstrukcja grupy wnosi trochę rodzinnej atmosfery.

z

Dzięki różnowiekowej konstrukcji w naszym przedszkolu, każde dziecko ma szansę zaistnieć w nowych dla niego rolach. Poszerza to bardzo samoświadomość dziecka oraz sprawia, że staje się ono wewnętrznie elastyczne i wolne, zdolne do zmian, do wychodzenia poza swoje ograniczenia.

Niektórzy z Państwa na pewno nie są przyzwyczajeni do takiego właśnie podziału, lecz proszę mi wierzyć miałam okazję pracować w takich grupach i z całą pewnością mogę stwierdzić, że różnorodność wiekowa wywiera bardzo pozytywny wpływ na rozwój dzieci.

Młodsze dzieci, zafascynowane starszymi, obserwują je i naśladują, ucząc się od nich wielu rzeczy. Dzięki temu dużo szybciej się rozwijają. Starsze dzieci zauważają, że potrafią więcej i że są otaczane podziwem i uwielbieniem maluchów. Dzięki temu czują się ważne i nabierają poczucia wartości. Przypominamy im, że są najstarsze i powinny zachowywać się godnie, bo maluchy na nich patrzą i naśladują. Podpowiadamy również, że skoro potrafią więcej, mogliby pomóc młodszym dzieciom, które nie radzą sobie jeszcze tak dobrze ze wszystkim. Starsze dzieci bardzo chętnie wtedy zawiązują młodszym buty, podają zabawki z wyższych półek i dzięki temu czują się potrzebne.

Pielęgnowanie takiego zachowania, w spontaniczny sposób wyrabia w dzieciach poczucie odpowiedzialności i naturalną potrzebę zwracania się ku słabszym i mniejszym.

Różnorodność wiekowa w grupie ma też swoje pozytywne znaczenie podczas zabawy swobodnej. Maluchy są włączane do zabawy przez starsze dzieci, jako np. pacjenci w szpitalu, widzowie w teatrze lub na koncercie, goście na urodzinach, a przede wszystkim „dzieci” w zabawie w dom. Korzyści są obustronne - maluszki przeżywają ogromną radość i dumę, że mogą bawić się ze starszymi dziećmi i jednocześnie spontanicznie uczą się od nich sztuki prowadzenia prawdziwej, dobrej zabawy, a wcielając się w role rozwijają swoją fantazję. Starszaki natomiast cieszą się z możliwości „zarządzania”, które to wzbogaca ich zabawę i czynią ją bardziej realistyczną.

Grupa mieszana wiekowo ma jeszcze tę zaletę, że „trzon” grupy właściwie nigdy sie nie zmienia. Będzie to latami ta sama grupa, przeobrażając się tylko nieznacznie, bo co roku kilkoro dzieci będzie odchodziło do szkoły, a kilkoro nowych przychodziło. Moje kilkuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi pozwala mi na stwierdzenie faktu, iż z taką grupą łatwiej się pracuje. Nowe dzieci bardzo szybko adaptują się i wchodzą w rytm, obserwując i naśladując to, co robią te starsze, dobrze już zaznajomione ze zwyczajami jakie panują w naszym przedszkolu:)